Autenticitet – ett långlivat brand
Vi lever i en tid då den bästa profileringen är autenticitet. Visst är det lite lustigt att det är så – på de allra mest ironiska sätt: Riktigt bra brand profiling är att man ska vara sig själv.
Kanske har vi gått varvet runt. Vi börjar tröttna på att saker ska vara plastiga och bära på en image. Det ska helt enkelt vara äkta vara. Det går förstås hand i hand med trenderna inom minimalism och essentialism. Skala av allt det som är onödigt och behåll det som faktiskt ger något av värde.
Någonstans där så ligger nog också nyckeln till att skapa en bättre värld. Att konsumera i sig är inte dåligt, men att konsumera för konsumtionens skull… vad är det vi jagar egentligen?
Kanske är det så att vi försöker fylla något hål i oss själva. En sorts sorg som vi försöker täcka över. Eller?
Nyckeln är nog att acceptera att vi människor bär på ett helt spektrum av känslor. Alla är de lika mycket värda och inget att skämmas för. Sedan är frågan hur vi ger utlopp för dessa känslor.
Gör vi något konstruktivt med dem? Eller ägnar vi oss åt destruktiva livsmönster som för oss bort från mening och glädje?
Svaret vet vi oftast själva. Innerst inne. Även om vi gillar att låtsas som om att vi inte gör det. Men sanningen är att om vi känner efter så vet vi nästan alltid om något är rätt eller fel.
Men om vi bara springer ifrån oss själva – må det vara genom konsumtion, genom att äta, överträna eller andra former av missbruk – ja då ger vi oss själva aldrig chansen att lyckas.
Det bästa profileringen är som sagt autenticitet, att stolt vara oss själva.
Och det där välkända citatet gäller alltid: ”Var dig själv. Alla andra är redan upptagna.”