Det kan vara intressant att veta vad din omgivning tycker oavsett om du ska starta ett nytt företag, har ett befintligt företag, är aktiv inom politik eller något annat område. Med hjälp av Marknadsundersökningar utförda av exempelvis http://www.exquiro.se/ kan du få svar på alla dina frågor. 

Det kan gälla vad en kund vill ha i en tandkräm eller hur stadsinvånare känner gällande någon politisk fråga. Ur undersökningen kommer resultat som du kan ha nytta av i ditt fortsatta arbete. Det är extra användbart eftersom de flesta medborgare, kunder, medlemmar med mera är tysta med sin åsikt och inte uttalar den utan att först få frågan.

Förändring och förbättring

Med hjälp av resultatet från en undersökning kan du förbättra eller förändra din produkt. Det kan vara en fysisk produkt som en ny typ av flingor eller en tjänsteprodukt som en politisk åtgärd eller sjukvårdstjänst. Du kanske undrar varför din produkt inte säljer bättre eller hur du kan skapa en högre nöjdhet hos dina kunder. Men det kan även vara inför starten av ett företag som en restaurang, som du först gör en undersökning för att se hur underlaget är. Ett underlag som kan bespara dig mycket pengar och energi redan i förväg.

Konsten att ställa rätt frågor

Svårast när det gäller undersökningar av marknaden är att ställa rätt frågor och att sedan även kunna tyda vad svaren betyder. Därför är det klokt att du använder dig av en kunnig byrå som vet hur frågor ska ställas för att du ska få de svar du önskar. Men för att du ska kunna få dessa svar så måste du kunna specificera vad du vill få ut av undersökningen. Låter det komplicerat? Det är det också. För hur du skriver frågorna och hur objektet tolkar dem är inte alltid samma sak.