Den ständiga kampen om kunderna pågår alltid mellan företag. Därför provar man sig fram för att hitta något som kan göra att kunderna tycker att din produkt är den allra bästa som går att få. Drömmen är ju att sälja en produkt som ingen kan klara sig utan och som nästan är självsäljande, men oftast ser ju verkligheten inte ut riktigt så och för att få kunder att göra ett inköp är det flera faktorer som kan slipas på.

Förutom en produkt som kunden gärna vill ha så är det många andra faktorer som spelar in vid ett köp. Det kan vara ett märke som i sig ger en speciell känsla hos kunden, en vara som har gott rykte om sig, eller en hel del andra kringfaktorer som egentligen inte har något med produkten att göra.

 

Tillgänglighet och mervärde

Idag är det många kunder som vill kunna köpa, eller titta på, produkter via internet. De butiker som inte har en hemsida hamnar lätt efter de andra, även om köpen görs i en fysisk butik. Det är även viktigt att den fysiska butiken är tillgänglig för kunderna genom placering och öppettider. Butiken bör även vara ren, fräsch och trevlig för kunderna att besöka.

En duktig personal som är alert och behaglig gör att kunderna gärna kommer dit och vill handla produkterna där, men det finns ytterligare en faktor som kan ha stor påverkan på kundernas intresse av att köpa butikens produkter.

 

 

Något extra på grund av köpet

Det går nästan inte att gå in i en enda butik utan att få frågan om du är medlem eller om du vill bli det. Frågan kan irritera många och ofta kännas som att man måste vara medlem eller bli det när de frågar, men de frågar ju av en anledning. Som kund kan du vara medlem i en mängd olika butiker, och dessutom gratis, och tanken är ju att det ska ge bra förmåner för dig som kund också. Så visst kan det löna sig.

Medlemskapet ger dig alltid någon typ av fördel och som butik, eller annat företag, kan du välja vad du vill ha med i ditt lojalitetsprogram. Det kan bestå av poäng som ger rabatter, events enbart för medlemmar, förtur till rea eller rabatter hos någon av företagets alla samarbetspartners. Du väljer fritt som företag och kunden känner sig utvald och blir mer positivt inställd till att handla hos samma företag igen och igen.